fredag 25 mars 2011

Familjefoto, födelsedagskalas och injeera

Denna dag har också varit väldigt händelserik. Det är nämligen en fantastisk kvinnas 70åriga födelsedag. Det är Mamma Ingrids födelsedag. Det hela började tidigt imorse (jag var först uppe:)) med att man skulle dusch, klä sig, sminka sig och se jävligt snygg ut. Men å andra sidan gör jag det alltid:D Vidare var det in i taxin som skulle ta oss till Village Market, där vi mötte upp med resten av familjen. Alla jättefint klädda och tillfixade. Där började vi med att bestämma vad vi ville ha foto av. Det blev både kärnfamiljen, födelsedagsbarnet med man, mamma och pappa med barnbarnen, mamma och pappa med barnbarn och mammor, sedan familjevis, sedan familjevis med mamma och pappa och så klart allihopa. Det tog lång tid, men det blev säkert jättebra. Därefter skulle vi bara fixa några saker innan vi begav oss tillbaka till Muthaiga Country Club för middagen. Mamma Ingrid fick 70 rosor av mig och Maina, en liten förstart till hennes kommande present. Förrätter beställdes och det var så himla roligt att se båda Susan och Kareithi när de försökte äta sina ostron. Kareithi samlade ihop alla ostron, stoppade dem i brödet med lite tabacosås och sen in i munnen. Men man märkte direkt att det inte var någon höjdare och han hade kvar det länge innan han vågade spotta ut det på Susans tallrik. Även Dede blev förvånad, han beställde anka men fick tre rullar med anka i. Han blev så besviken. Men deras miner var fantastiska och naturligtvis fångade jag dem på bild:)

Huvudrätten bestod av en hel kalkon som kom inrullande på en kallskänk. Mums. Tydligen så brukar The Munros män slåss om dem olika delarna på kalkonen och man fick en liten inblick i det idag. Tårtan kom och ljusen blåstes ut och sen var det återigen dags för dem famous tal. Mitt tal idag var mycket bättre än sist. Paketen öppnades och Ingrid så verkligen lycklig ut att hela familjen var samlad för att fira hennes födelsedag. Det trillade till och med några tårar från dem flesta kvinnor i familjen när Millan skulle hålla sitt tal. Hela dagen och alla tal var så vackra. Därefter blev det baddax för mig och barnen, medan dem andra hade familjeråd igen. Vad roligt det var att se Dede springa och hoppa från kanten i den stora poolen, han kan ju inte simma direkt. Men som tur var har dessa barn en faster som såg efter dem i poolen, fick till och med mysa med Ingrid då hon var i min famn i poolen. Fick även en puss av lilla söta Sofia.

Nu ikväll åkte jag och Maina till Habesha och fick vårt efterlängtade injeera mixed dish. Mums. Men servicen där var utkass. Maina bad flera gånger om en flaska vatten men fick ingen förrän han redan hade avbeställt den. Ha vad roligt. Nu ikväll blir det lite packning då vi flyttar ut härifrån imorrn. Det är nämligen dags för Millan, Mia och Vida att åka tillbaka hem till Sverige och för mig och Maina att flytta in och bo en natt hemma hos Ingrid och Bob innan vi drar till ZANZIBAR på söndag. Finally!! Det har jag längtat efter i flera år och nu äntligen kan man åka dit om än bara för ett par dagar.

1 kommentar:

  1. Återigen låter det som en riktigt trevlig dag! Kul att läsa! Roligt att du skriver så mycket gumman!! Kalas och familjemys i badet låter inte alls fel! Mys!! Puss å kram

    SvaraRadera