lördag 24 september 2011

Äppleplockning

Idag har jag, Maina och Nina varit ute och plockat massa äpplen. Meningen från början var att vi egentligen skulle åka till Kivik som vi brukar. Men i år bestämde vi oss för att göra något annorlunda, fast liknande. Så vi lastade in oss i Ninas bil och begav oss till ett självplockningsställe med äpple. Först körde vi lite vilse, men hälsade på en massa trevliga gående människor innan vi insåg att vi hade svängt en väg för tidigt. Väl på plats fick vi smaka några sorter och fick information om vilka rader vi kunde finna dem på. Tog några påsar och begav oss ner för att plocka. Nina och Maina testade metoden att hoppa upp och ta äpplet högst upp. Funkade ganska bra:) Vi fyllde kassarna och jag och Maina fick tillsammans 14,5kg.

Varken jag eller Nina hade plockat majs för så med Mainas guidning begav vi oss ut i majsfältet och försökte leta upp dem grövta, färskaste och hårdast majs. Kunde vi inte själva avgöra kom Maina till undsättning och körde sin killgrej!! När vi kände oss redo körde vi åter till Lund och lämnade Maina vid centralen och sen körde vi vidare. Vi skulle se om vi kunde plocka fler äpplen fast på ett gratisställe. Istället hamnade vi på matställe i Lomma och käkade korv. Innan vi återvände till bilen köpte vi med oss glass och snaskade på den i bilen. Precis som old times. Det blev en massa snack om allt. Till slut blev vi så trötta att vi skulle kunna somna på plats, men istället åkte vi hem. Nu ikväll har jag skalat och skivat en massa äpple som frös in. Sedan har jag sett filmen på 4:an och målat mina naglar. Medan älskling min är på fest.

1 kommentar:

  1. Åhh, lät ju kul att jaga majs och äpplen. Speciellt majs iaf :D Det är så gott!! Mysigt att få hitta på lite mer nu? Och inte vara sjuk?!! Kram på dig

    SvaraRadera