måndag 11 april 2011

Nairobi - shopping i massor, Carniore och festande:)

Jag är fortfarande inne på Kenyaresan, vill ju berätta allt som hände.

På fredagen sov jag in en stund, fram till att Sofia kom och kallade på auntie My. Så söt är hon. Då gick vi ner tillsammans och satte oss i soffan för att titta lite på tv med Maina och Waithaka. Waithaka började sedan att tillaga frukost: ägg (efter min sort, var den enda som fick specialbeställa:)) friterade potatis och vita bönor i tomatsås samt te med rostade mackor. Blev som sagt en brunch instead. Inte riktigt vad jag ville, men ganska mysigt. Sedan begav jag och Maina oss till Village Market och masaiimarknaden för shopping. Vi började med att springa ärrende till Bob och hämta ut cd-skivorna med bilder från familjefotona. Sedan blev det framkallning till Ingrids present från mig och Maina. Men det blev naturligtvis även en hel del shoppande faktiskt. Jag finner det mycket intressant att pruta och gör det betydligt bättre än Maina:P Vi köpte både masker, batik, örhänge och en massa annat roligt. Mellan varven skulle vi försöka finan vår taxichaufför, men han var spårlöst försvann. Men Maina snackade med någon av försäljarna och fick låna telefon för att ringa efter honom och då kom han. När vi kände oss klara med shopping hämtade vi ut bilderna som vi framkallt och begav oss till Yaya-center där jag piercade mig. Två hål till i örat blev det! Sedan därifrån blev det till Saritcenter där Maina och jag käkade lite mat. DEssa foodcourt väller av servitriser som försöker pressen en på att beställa från deras matstånd. Vi handlade även lite scrapbookingprylar här som skulle användas till albumet som Ingrid skulle få av oss. Vidare drog vi till Westgate. Det såg säkerligen väldigt roligt ut när en Muzungu kommer gående längst vägen med händerna fyllda av saker. Men jag gillar att ta promenader så varför inte och det kändes bara onödigt att lägga ut en massa pengar på taxi när det knappt är ngt avstånd mellan shoppingcenterna. På Westgate fick Maina beställt sin kenyanska flagga som han har fått för sig att han ska hänga upp i lägenheten. Sedan blev det taxi därifrån hem.

Hemma blev det snabbt att duscha och fixa till oss för vi skulle ut och äta middag på Carnivore med Maina bästa kompis och hans tjej. För det första kom vi dit tidigare än vi trodde och sen fick vi sitta och vänta 1h på dem. Hungrig var man, men fick nöja mig med en drink. Fast den var inget god alls. Till slut kom Karl och Julia. Mycket trevligt par var dem. Jag och Julia delade på en flaska vitt vin medan Karl höll sig till vatten och en drink och Maina öl. Det stora fatet med såser och sallader bars in efter brödet och förrätten och sen kom det kött i mängder. Synd att dem har slutat med det mer exklusiva köttet som zebra och så. Men det blev bland annat kamel (som jag aldrig provat innan) och krokodil som stod för det exotiska. Mätt blev man men fick plats med en liten desert, men det var inget vidare heller. Lämnade det mesta av det. Pengar fick man punga upp med rikligt. Sedan bar det hem för att lämna Julia så hon kunde sova, medan vi drog vidare ut. Det blev till ett nytt inneställe. Maina hade skitroligt, han stötte på alla som han kände som han inte träffat på flera år. Jag träffade Bernice och sen snackade jag med några andra snubbar, vet inte vem det var men dem var trevliga. Kvällen blev sen typ 4 eller något när vi begav oss hemåt till Karls hus. Sängen kallade på en direkt:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar