tisdag 5 april 2011

Zanzibar - kryddsafari och sunset sailing

på onsdagen hade vi bokat in att vi skulle på kryddsafari, så det blev upp med tuppen käka frukost och sedan åkte vi iväg. Resan till kryddorna tog ca 1h och där plockade vi upp en guide som skulle ta oss igenom hela området. Han började med att slänga sig upp i trädet för att hämta ner några blad som vi skulle få lukta på. Jag hade helt rätt också angående vilken krydda det var - nejlika :) Upptäckte under hela rundan att jag faktiskt var ganska grym på luktor, kryddor och i köket!! Han tog oss igenom allt från lemongrass, nejlika, durian, red flower, litchi, orange, ingefära, gurkmeja, vanilj, kanel, sesamfrön, peppar mm. Lärde mig faktiskt en hel del, bland annat att pepparn kommer från samma stam men anledningen till dem olika färgerna är när man man skördar dem. Väldigt intressant var det i varje fall att höra om dem olika kryddorna, vad dem används till förr och nu osv. Under hela safarit så var det en kille som gick med oss och tillverkade olika saker till oss i palmbald. Jag fick bland annat 2 halsband, varav ett var en groda, sedan, maina fick en slips, jag en väska, samt en klocka och mitt under hela sattes även en ring på mitt finger:) Dock var det inte av Maina.....tror han blev lite svartsjuk att det inte var han som hann först:P Rundan avslutades med att vi handlade en massa kryddor - rättare sagt Maina plcokade åt sig, trots jag sa vi hade ont om pengar. Dem propsade också på honom att ta ingefära - för enligt dem får det honom att hålla på hela natten med mig. Därifrån åkte vi vidare till Stone Town och tittade på de gamla husen med dörrarna. Tur var att guiden ändå följde oss igenom stan, trots vi inte hade tänkt det från början. Men nu fick vi ändå se och höra lite om historian. Det blev även lite shopping bland annat av kryddbåtar, örhängen och en tavla. Sen var det dags att bege sig hem till hotellet igen. Hemma på hotellet igen blev det lunch och sedan en powernap. Det är det som är så härligt med semester att man kan ta det lungt och göra precis som man känner för. På kvällen vid 16.30 hade jag bokat in oss på Sunset Sailing. Så vi blev upphämtade med båten precis utanför hotellet och seglade bort en bra bit. Där lade vi till en stund för snorkling. Jag och Maina hade inte betalat för det, men eftersom Maina blir så bra kompis med alla så blev det att även han och jag fick tillgång till snorkelutrustning gratis. Undervattenslivet är så vacket och det var roligt att prova på snorkling igen. Upp på båten och dess tack där vi kollade på den fina solnedgången (Solnedgången de andra dagarna hade varit vackrare, men denna var också otroligt fin) där blev vi serverade färsk frukt att mumsa på medan vi njöt av seglingen. Vi pratade även en del med dem sydafrikanska kvinnorna som var med på färden. Blev dock irriterad över hur dem resonerade kring Mugabe och diciplinerande av barnen. Men alla kan vi inte tycka likadant, men det sättet var inte rätt!! Det blev middag på hotellet sedan när vi kom hem, där jag även bokade in nästa äventyr då vi träffade ägarna till det. Mer om det imorrn!!

1 kommentar:

  1. Snorkling låter helt underbart! Vill jag också testa, dock vill jag vara så pass nära ytan så jag kan gå upp om jag blir rädd eller liknande!! Schysst att få göra det gratis dessutom! Låter som en underbar resa iaf! Puss puss

    SvaraRadera