söndag 27 november 2011

1:a advent och bakdag med Melvin

Idag har jag spenderat hela dagen i Gantofta hos min älskade broder och hans familj. När jag kom dit hann jag precis sätta mig inne på deras inglasade altan, innan dem kom och hämtade mig. Vi körde till McDonalds och köpte lite mat...det är ju trots allt Melvins favvomat. Sedan tillbaka till huset för att avnjuta lunchen. Melvin åt alltihop och Ellen käkade bara pommes, gillar inte alls hamburgarköttet. Det är så mysigt när Melvin faktiskt vill leka med mig och visa mig saker. När han var yngre var han tvärtom och ville inget alls. Nu är Ellen på det viset med mig. Med Danne eller pappa har hon inga problem. När Ellen somnade så bakade jag, Melvin och Helena saffranslängder med vit choklad. Jag har aldrig bakat med Melvin förr så det var roligt. han smulade jästen och vi luktade på den, smakade socker och mjöl och kände på det.


Sedan när Helena rörde ihop degen fick Melvin lite egen deg i en bunke som vi tillsatte med mera mjöl, socker, vatten och is och rörde och blandade. Vi var ju också tvugna att smaka på det...smakade som vatten och mjöl.
Vi fyllde det i en mugg från McDonalds med sugrör och allt och gick ut till pappa Paul för att bjuda. Han ville inte ha och då tog Melvin själv en stor klunk för att visa att det var drickbart och han var väldigt övertygande. Visade inte en min på att det var äckligt och sen ville han att jag skulle smaka. Efter jäsning var det dags för kvaling och hans var mer mjöl än deg...men den kavlades ut och fick choklad på sig innan den rullades ihop till en bulle och in i ugn.
Pärlsockret på den verkade åtminstone gott för det åt han. Daniel kom även på besök till fikadax. Mysigt med brödrarna samlade:) Efteråt blev det mys i soffan framför svampBob fyrkant med Doggy. Käkade middag senare innan Palle fick köra mig till Lödde, då alla tåg var inställda. Så det blev buss därifrån och sen fick jag gå hem. Höll snarare på att blåsa hem. Nu blir det lite adventsmys med Maina:)

1 kommentar:

  1. Åhh, så mysigt det ser ut!! Alltid trevligt att umgås med familjen! Familje-bak ska vi ha den 12e! Får se hur de blir hehe Kram

    SvaraRadera