onsdag 30 juni 2010

Flädersaft

Maina och jag har precis avslutat omrörningen av vår saft. Vi beslutade oss för att göra flädersaft, eller det var kanske mer jag som beslutade och han fick haka på. Iväg till affären bar det för att inhandla citroner, citronsyra och socker. På hemvägen plockade vi flädern och i år tyckte jag det satt jäkligt många bladlöss på trädet. Med omsorg valde vi dem som hade minst och det bar hemåt för sköljning. Maina rev citronskal, skar citronerna och jag skötte sköljningen av flädern samt att se till att allt kom i skålen. Efter de olika lagerna gjorde Maina en larvjakt. Vi hittade ett ex antal larvar i blandningen och de som inte överlevde är nu döda....hahah...I med det kokta vattnet och citronsyran och sen blanda blanda blanda. Längtar tills den är klar, finns inget bättre än hemmagjord saft:D Speciellt fläder. Det är en av de traditioner som jag ska föra vidare till mina barn i framtiden att göra saft.

hejsvejs

1 kommentar:

  1. Kan du lära mitt barn också?? :D Hoppas allt är bra nu :D Kramar

    SvaraRadera